Zaloguj    Zarejestruj
  • Autor
    Wiadomość

Lakierka - od czego zacząć?

Postprzez n0zyk » 8 września 2011, 18:46

Siema. Moje auto miało robioną blacharkę 2 lata temu. Zaczyna wychodzić ruda poza tym przydała by się polerka i pomalować kilka rzeczy na nowo. Do tego muszę dwa miejsca wyszpachlować bo mam małe wgnioty. Blacharz i lakiernik trochę sobie za to wezmą. A ja dostałem całkiem nie dawno zestaw z pistoletami do piaskowania, lakierowania i ropowania do kompresora. Kompresor mogę kupić.

Teraz pytanie czy trudno jest samemu pomalować kilka gratów, wyszpachlować? Nie znam się totalnie na szpachlach, jakiś bazach, podkładach... Jedyne co robiłem z lakierki to malowałem ostatnio bębny na czarno sprayem :D

Czy może lepiej to olać i dać do lakiernika bo zepsuję? Mam lakier metallic, to się jakoś specjalnie maluje?

Liczę na rady dla chcącego ugryźć ten temat :)
n0zyk
 
 

Re: Lakierka - od czego zacząć?

Postprzez darjan123 » 8 września 2011, 19:28

Siema. Za sam kompresor zapłacisz ze 400-500zł, do tego jak ci wyleci dziurka w blacharce to trzeba to zaspawać(wstawić reperaturke). Musisz kupić baze i lakier bezbarwny(jak kto woli klar). Do bazy i lakieru rozcieńczalnik i utwardzacz. Następnie trzeba to umiejętnie zmieszać ze sobą. Pomalujesz to trzeba umyć pistolet i siebie, do tego najlepsze jest nitro. Jeżeli element został pomalowany dobrze(brak zacieków) matujesz papierem wodnym i polerka. Jeżeli są zacieki to piłujesz papierem wodnym lub hebelkiem do momentu ich likwidacji. Jeśli przetrzesz się do bazy no to kicha, malowanie od nowa. Jest jeszcze dużo rzeczy, które wpływają na efekt końcowy malowanego elementu. Ale nie myli się ten kto nic nie robi, także jeżeli masz chęci i czas i kase to próbuj. Masz neta to poczytaj i jazda z malowaniem. Pozdro :564:
darjan123
 
-#USER
 
Posty: 74
Dołączył(a): 5 marca 2011, 21:35
Lokalizacja: Słupca
Województwo: Wielkopolskie
Imie: Dariusz
Auto: astra h combi
Silnik: Z18XE
Pojemność: 1800

Re: Lakierka - od czego zacząć?

Postprzez RYCHU KSC » 8 września 2011, 20:10

Do lakierowania będzie potrzebny kompresor co najmniej 100l, a takiego nie kupisz za 400-500zł...
RYCHU KSC
 
-#USER
 
Avatar użytkownika

Posty: 500
Dołączył(a): 12 września 2010, 22:06
Lokalizacja: Cz-wa/Kościelec

Re: Lakierka - od czego zacząć?

Postprzez darjan123 » 8 września 2011, 20:28

Napisał, że musi pomalować kilka rzeczy na nowo, ale nie napisał co. A może to być np grill to po co mu duży kompresor. Wydaje mi się, że będzie robił zaprawki. :564:
darjan123
 
-#USER
 
Posty: 74
Dołączył(a): 5 marca 2011, 21:35
Lokalizacja: Słupca
Województwo: Wielkopolskie
Imie: Dariusz
Auto: astra h combi
Silnik: Z18XE
Pojemność: 1800

Re: Lakierka - od czego zacząć?

Postprzez n0zyk » 8 września 2011, 20:32

Czemu aż o tak dużej pojemności? Spawać nic nie muszę bo nie mam aż takiej tragedii z blachą. Kurde to zniechęciliście trochę bo okazuje się że sporo pracy jest przy tym. I do tego musiałbym załatwić garaż hmm.
n0zyk
 
 

Re: Lakierka - od czego zacząć?

Postprzez borysn95_1 » 8 września 2011, 20:53

nozyk wpadnij do mnie za połowe ceny Ci pomaluje ;) co do pistoletów z zestawow sa do malowania lakierem domkow drewnianych a nie samochodow ;P [/list]
borysn95_1
 
-#USER
 
Avatar użytkownika

Posty: 827
Dołączył(a): 31 lipca 2010, 13:44
Lokalizacja: Pruszcz Gdański

Re: Lakierka - od czego zacząć?

Postprzez Michaello84 » 9 września 2011, 00:09

zgodzę się z przedmówcami... pistolety z zestawów są badziewne, podobnie jak kompresor mały nic Ci nie da...

sam miałem malować zderzak u siebie, po pomalowaniu podkładem zrezygnowałem i oddałem do lakiernika... generalnie beznadziejnie wyszło, a jak jeszcze nie masz pojęcia tak jak ja nie miałem, to nie bierz się sam za to...
Michaello84
 
-#USER
 
Avatar użytkownika

Posty: 4788
Dołączył(a): 18 lipca 2005, 20:58
Lokalizacja: Warszawa / Katowice

Re: Lakierka - od czego zacząć?

Postprzez Dudek » 9 września 2011, 00:17

n0zyk, to nie jest wbrew pozorom prosta sprawa pomalowac samochod, zeby nie bylo zacieków.

Jezeli nie masz odpowiednich narzedzi i przede wszystkim - nic nigdy pistoletem nie malowales to sobie temat odpusc.

Chyba, ze chcesz sie nauczyc, ale to licz sie z tym, ze powierzchni auta bedzie ci malo zeby ogarnac temat ;D
Dudek
 
Klubowicz
 
Avatar użytkownika

Posty: 8190
Dołączył(a): 9 lutego 2007, 14:55
Lokalizacja: Mazowieckie

Re: Lakierka - od czego zacząć?

Postprzez Tomasz_M17 » 14 września 2012, 22:13

A wg mnie powinienes spróbować, ja również nie miałem pojęcia o lakierowaniu, uczyłem się na lusterkach, progach i innych pierdołkach, miałem malutki kompresor 25l. pistolet również średniej klasy bo Sico Tools ale dałem rade mysle i teraz otwieram własną lakiernie:)
Tomasz_M17
 
-#USER
 
Avatar użytkownika

Posty: 81
Dołączył(a): 10 września 2012, 17:07
Lokalizacja: Golina

Re: Lakierka - od czego zacząć?

Postprzez Otl » 9 maja 2013, 19:20

Trochę zrobię odkop.

otóż zabieram się za malowanie, już trochę wcześniej się bawiłem w malowanie ale sprzęt miałem słaby.

teraz już trochę doinwestowałem i kupiłem kompresor 100l. firmy rockwoorth.

pistolecik za jakieś 400 zl w sklepie lakierniczym ( sprzedawca powiedział że na początek wystarczy )

ale chciałbym żebyście jeszcze trochę wskazówek podrzucili.

Zaczynając od podkładu ( wcześniejsze etapy już znam dobrze)

1.Podkład mieszać tak jak podają na opakowaniu czy może ktoś ma inne sugestie ? ( podają żeby mieszać 5;1 z utwardzaczem i 30% rozpuszczalnika)

2. kiedy już podkład wyschnie szlifować papierem o jakiej gradacji najlepiej ?? bo czytam różne fora i różnie podają ( szlifowałem 600 oczywiście wszystko na mokro a stary lakier 2000 lub 2500 )

Teraz najważniejszy etap i jak dla mnie najtrudniejszy czyli Baza

1. na początek jak polecacie rozmieszać ?? bo wyczytałem że na oko ale nie mam takiego oka.. ( na 100ml bazy 20 ml rozcienczalnika wystarczy ? )

2. teraz samo malowanie. jakie najlepsze ciśnienie do bazy ?? 2.5 atm ? ( pistolet mam z dyszą 1.7 )

i ostatni Etap Klar. ( bezbarwny)

1. rozcieńczenie ? 100 klaru do tego 20 ml utwardzacza i 10 ml rozcienczalnika ) czy polecacie inne proporcje ??

2. co do samego malowania to z tego co wiem nie wolno dopuścić do wyschnięcia bazy czy nakładać klar po jakichś max 20 minutach po bazie ?

I chyba jak na razie tyle moich pytań i fajne by było jakby ktoś miał jakieś przydatne sugestie.
Otl
 
Klubowicz
 
Avatar użytkownika

Posty: 1115
Dołączył(a): 7 września 2008, 18:39
Lokalizacja: Nowy Targ
Województwo: Małopolskie
Imie: Mariusz
Numer klubowy: K020
Auto: Astra G coupe
Silnik: X18XE1
Pojemność: 1800
Telefon: 509695834

Re: Lakierka - od czego zacząć?

Postprzez mariusz10gt » 9 maja 2013, 22:33

ja maluje juz jakis czas i ci powiem ze wszystko zalezy jaki masz podklad baze i klar. ja podklad tarłem nawet papierem 240 na sucho i nic sie nie dzialo wiadomo ze pozniej musisz schodzic do drobniejszych. co do mieszania z utwardzaczem to jest róznie ale ja robie jak producent zaleca a zazwyczaj jest 4:1 lub 5:1. baze rozcieńczam 2:1 z rozcienczalnikiem i klar tak samo ale ja tylko produktami novol lub standox robie. co do ciśnienia powietrza to juz samemu trzeba sobie powiedziec jakie jest najlepsze dla ciebie i twojego pistoletu. ja mam na kompresorze na reduktorze ustawione 6 bar ale wiadomo ze regulacja na pistolecie pozniej regulujesz to jeszcze. co do pistoletu to hmm. do podkladu mam z dyszą 2.0 do bazy 1.2 i do klaru 1.4 . co do malowania bazą a klarem i odstepu czasowego to wszystko zalezy w jakim pomieszczeniu to malujesz i jak szybko schnie ale wiadomo na mokrą baze lakieru nie kladz bo go podniesie. ja mam kompresor pojemnosci 500l i duzą wydajnosc wiec tez czesto sie nie wlacza....tyle z mojej strony ale jak wiadomo kazdy robi po swojemu wiec zrobisz jak uważasz :)
mariusz10gt
 
-#USER
 
Avatar użytkownika

Posty: 24
Dołączył(a): 2 maja 2013, 13:10
Lokalizacja: rzeszów

Re: Lakierka - od czego zacząć?

Postprzez Tomasz_M17 » 9 maja 2013, 22:38

Podkład
1. Podkład mieszasz wg zaleceń producenta, zazwyczaj 5:1 i 20-30% rozcieńczalnika ( musisz wyczuć)
2. Po wyschnięciu podkładu szlifujesz papierami 600 i 800 na mokro. Nie rozumiem o co chodzi "stary lakier" jesli przygot. starego lak. pod baze to równiez 600 i 800

Baza:
1. to wszestko zalezy od producenta rowież, raczej sie nie spotkałem z baza 5:1 jak podajesz, zazwyczaj miesza sie baze (DuPont 2:1) albo (Spectral 1:1). Zawsze pytaj w mieszalni jak mieszać :)
2. Ciesnienie do bazy ok 2bar. (atm) i do bazy pistolet max 1.4 bo 1.7 to do podkładu :)
(dysze mozna dokupic inna)

Klar:
1. Klar mieszasz 2:1 i 20% rozpucha :) Innej opcji nie ma :)
2. Baza musi być sucha pod klar :) czyli ok 20 minut w temp. ok 20st. C :D
Tomasz_M17
 
-#USER
 
Avatar użytkownika

Posty: 81
Dołączył(a): 10 września 2012, 17:07
Lokalizacja: Golina

Re: Lakierka - od czego zacząć?

Postprzez kamil bula » 16 czerwca 2013, 10:05

Zgadzam się z kolegą powyżej. Na każdym produkcie jest napisane jak go stosować. Nawet masz napisane jak dany podkład obrabiać (gradacje papieru) i inne. Ale trzeba też mieć trochę wiedzy. Ja mając wiedzę jedynie teoretyczną, a wcześniej robiąc tylko zapraweczki pędzelkiem, a pistoletem kładąc jedynie konserwację, odważyłem się polakierować klapę. Wyszło na prawdę ładnie. Co prawda zrobiły mi się dwa malutkie zacieki, ale maskuje je blenda (Astra I). Do dyspozycji miałem zwykły kompresor 50L i najzwyklejszy pistolet z dyszą 1.5, czy 1.7. Musiałem kombinować i ją skręcać przy bazie i bezbarwnym, bo za duża dysza, ale wszystko wyszło elegancko. Mogę dodać, że wcześniej pistoletem były malowane płoty i inne różne. Musiałem wyczyścić cały kubek z kawałków farby, rozebrać cały pistolet na części pierwsze i wszystko dokładnie wyczyścić. Niestety zrobiłem to dopiero po nałożeniu podkładu, co narobiło mi trochę roboty, bo przy otwarciu dyszy na maksa, pistolet pluł syfami i musiałem dodatkowo poprawiać powierzchnię pod lakier już. Pistolet nawet miał coś z uszczelkami, bo ciekła z niego farba przy spuście, aż po palcach, jak się lakierowało. Taki hardkor. Więc nie mówcie, że się nie da. Mogę dać nawet zdjęcie, o. Kolor się jedynie trochę różni, ale to już nie moja wina niestety.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Garażujesz samochód nOzyk ? U mnie w sierpniu będzie 3 lata mijało, jak robiłem zaprawki, gdzie była rdza i nigdzie nie wyłazi na szczęście (odpukać). Bazą się normalnie lakieruje, tylko nakładaj lepiej cienkie warstwy, a więcej, bo jak zrobisz zaciek, to kupa. Na bezbarwnym możesz go zniwelować, a na bazie nie. Powodzenia. Wbrew pozorom, lakierowanie nie jest takie trudne.
kamil bula
 
-#USER
 
Avatar użytkownika

Posty: 92
Dołączył(a): 15 października 2009, 20:06
Lokalizacja: Polska B
Województwo: Lubelskie
Imie: Kamil
Auto: Astra F
Silnik: C14NZ
Pojemność: 1.4

Re: Lakierka - od czego zacząć?

Postprzez Szymon 1587cm3 » 16 czerwca 2013, 19:06

kamil bula napisał(a):Kolor się jedynie trochę różni, ale to już nie moja wina niestety.


Właśnie ze to twoja wina. To nie jest zwykly lakier akrylowy, więc ilosc warstw, cisnienie i odleglosc wpływa na odcień. Lakierowanie perłami nie jest proste. Jak ten lakier wyglada w pelnym słoncu?!. Mogłeś dac jeszcze jedna warstwe bazy, moze 2 cieniutkie i kolor by sie wyrównał.

kamil bula napisał(a):Wbrew pozorom, lakierowanie nie jest takie trudne.


Jest trudne, bo wymaga poza wiedzą duzego doswiadczenia i przede wszystkim wyczucia.

kamil bula napisał(a):z dyszą 1.5, czy 1.7


Dysze rzedu 1,5 to standardowe dysze do kładzenia lakieru.

kamil bula napisał(a):Więc nie mówcie, że się nie da


Da się. Ale mozna to zrobic dobrze lub tak jak Ty - zadawalająco (bez urazy, nie chodzi o obrażanie)
Szymon 1587cm3
 
-#USER
 
Posty: 1224
Dołączył(a): 24 marca 2010, 19:59
Lokalizacja: Gniezno

Re: Lakierka - od czego zacząć?

Postprzez kamil bula » 16 czerwca 2013, 23:31

Owszem, zadowalająco. To było moje pierwsze lakierowanie w życiu i bałem się jak nie wiem, żeby nie spaskudzić klapy. Ale jestem zadowolony. Wiem, że ciśnienie ma wpływ na odcień. Ja miałem jakoś 2,5 bara, z tego co pamiętam, a warstwy dawałem bardzo cienkie i większą ilość, z obawy przez zrobieniem zacieku. Teraz już bym tylko pierwszą warstwę wypylił, a potem dał już ze 2-3 pełne warstwy. W pełnym słońcu? Normalnie, tak jak i tutaj chyba. To zależy pod jakim kątem się patrzy. Poza tym, jak miałem kontrolować kolor, jak samochód był oklejony? Nie znam się na cieniowaniu, itd. To trzeba praktyki, ale już nie na tym samochodzie. A w ogóle, to nie wiem, czy na prawdę da się tak naciągać kolor ciśnieniem i ilością warstw... Nie raz widziałem nowe furki, które na pewno nie były lakierowane w garażu, jak ten Opel i kolor się różnił dużo bardziej. Jesteś lakiernikiem ?
kamil bula
 
-#USER
 
Avatar użytkownika

Posty: 92
Dołączył(a): 15 października 2009, 20:06
Lokalizacja: Polska B
Województwo: Lubelskie
Imie: Kamil
Auto: Astra F
Silnik: C14NZ
Pojemność: 1.4

Następna strona

Powrót do Blacharstwo / Lakiernictwo

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości