Zaloguj    Zarejestruj
  • Autor
    Wiadomość

Kratka (przegroda "luku bagażowego") - czy dobra?

Postprzez marasneo » 12 maja 2014, 08:33

Drodzy koledzy,

tydzień temu zakupiłem Astrę F 1.6i kombi od handlarza. Auto dobrze obejrzane, ale w dowodzie widnieje jako ciężarowe, a kratki nie było. Postanowiłem, że nie będę zmieniać homologacji (trochę kosztuje ta droga), a jedynie dokupię używaną przegrodę.
Na popularnym portalu aukcyjnym spotkałem tylko jedną propozycję (załączone zdjęcie).

Obrazek

Wg właściciela, to przegroda oryginalna. Mocowanie od góry faktycznie by się zgadzało, ale dolne to pasy (ktoś ma wiedzę, jak to się montuje - przykręca?). Muszę jakoś specjalnie kombinować z montażem?

Czy do takiej tekstylnej przegrody nie przyczepi się policja?

Będę wdzięczny za szybką pomoc (wtedy w zależności od Waszych opinii zakupię ten produkt lub nie).

Przeniosłem do Inne // Luis
Ostatnio edytowano 12 maja 2014, 09:38 przez marasneo, łącznie edytowano 1 raz
marasneo
 
-#USER
 
Posty: 5
Dołączył(a): 12 maja 2014, 08:29
Lokalizacja: Poznań

Re: Kratka (przegroda "luku bagażowego") - czy dobra?

Postprzez shitol » 12 maja 2014, 11:17

ja w swoim kombi mam identyczną
jak złożysz kanapę to pod dywanikiem bagażnika masz listwę z otworami do mocowania tych "haków" na pasach
shitol
 
-#USER
 
Avatar użytkownika

Posty: 643
Dołączył(a): 5 października 2007, 22:12
Lokalizacja: Kaczanowo
Województwo: Wielkopolskie
Imie: Mateusz
Auto: AF
Silnik: x16szr
Pojemność: 1600
Telefon: 535321055

Re: Kratka (przegroda "luku bagażowego") - czy dobra?

Postprzez marasneo » 12 maja 2014, 11:22

Dziękuję kolego!
marasneo
 
-#USER
 
Posty: 5
Dołączył(a): 12 maja 2014, 08:29
Lokalizacja: Poznań

Re: Kratka (przegroda "luku bagażowego") - czy dobra?

Postprzez Piotr_Wu » 12 maja 2014, 20:03

Tylko to nie jest kratka, która będzie spełniać wymogi stawiane przed takimi do aut ciężarowych...
W autach rejestrowanych jako ciężarowe odgrodzenie części bagażowej musi być na stałe (a raczej trudnodemontowalne) od podłogi po sufit. A to co ze zdjęcia, to prawie jak roleta :)
Piotr_Wu
 
-#USER
 
Avatar użytkownika

Posty: 4904
Dołączył(a): 7 kwietnia 2007, 20:30
Lokalizacja: Łódź
Województwo: Łódzkie
Imie: Wu
Auto: Astra G, Cee'd ED
Silnik: x18xe1, D4FB
Pojemność: 1796, 1582

Re: Kratka (przegroda "luku bagażowego") - czy dobra?

Postprzez marasneo » 12 maja 2014, 21:41

Z tego co się naczytałem - luk bagażowy musi być wyraźnie oddzielony od części pasażerskiej. W przepisach nie ma informacji, czy kratka ma być stalowa czy z materiału.

Ta tutaj po odpowiednim montażu powinna być dość solidna.
Chodzi tylko o policję xD... żeby dowodu nie zabrali.
To auto i tak będzie wykorzystywane jako (4) osobowe (nie jako ciężarowe).

Mam nadzieję, że mam rację...
marasneo
 
-#USER
 
Posty: 5
Dołączył(a): 12 maja 2014, 08:29
Lokalizacja: Poznań

Re: Kratka (przegroda "luku bagażowego") - czy dobra?

Postprzez Piotr_Wu » 13 maja 2014, 22:52

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
(Dz.U. 2003 Nr 32, poz. 262)

§ 8.
4. Wnętrze kabiny kierowcy oraz pomieszczenia przeznaczonego do przewozu osób powinno odpowiadać następującym warunkom:
.
.
7) w samochodzie ciężarowym powinno być oddzielone od przestrzeni ładunkowej trwałą przegrodą o odpowiedniej wytrzymałości; przepis stosuje się do
samochodu ciężarowego zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 29 maja 1999 r.;

Tak wygląda to z punktu widzenia przepisów :)
Zatem nadal jest aktualna moja wersja, że to ze zdjęcia nie spełnia wymogów (nie jest to trwała przegroda o odpowiedniej wytrzymałości).

Jednak znaczenia nabiera data rejestracji i tu masz szansę, jeśli twoje auto było zarejestrowane po raz pierwszy przed 29 maja 1999. Ale nawet w takim wypadku za bardzo bym się nie cieszył, bo ustawodawca nie sprecyzował o którą rejestrację chodzi (ogólnie pierwszą, niezależnie od miejsca/kraju; pierwszą w PL, czy może pierwszą jako ciężarowe??).
Jeśli zatem rejestracja pojazdu nastąpiła przed 29 maja 1999 to w ogóle kratki mogło nie być i nadal można bez niej jeździć.... to coś jak z autami sprzed któregoś tam roku, co nie muszą mieć zagłówków, pasów z tyłu, a te z lat 60 to nawet pasów z przodu...
Piotr_Wu
 
-#USER
 
Avatar użytkownika

Posty: 4904
Dołączył(a): 7 kwietnia 2007, 20:30
Lokalizacja: Łódź
Województwo: Łódzkie
Imie: Wu
Auto: Astra G, Cee'd ED
Silnik: x18xe1, D4FB
Pojemność: 1796, 1582

Re: Kratka (przegroda "luku bagażowego") - czy dobra?

Postprzez marasneo » 13 maja 2014, 23:21

Zgoda, jednak chyba widzę nadinterpretację.
Zapis jest bardzo ogólny. Przegroda posiada wszystkie zaczepy włącznie z pasami (mocowana z każdej strony) i być może ma odpowiednią wytrzymałość po jej napięciu.
Odpowiednią właściwie do czego? Odpowiednia to tylko stal? Tutaj się nie mogę zgodzić.
Natomiast co do trwałej - większość stalowych krat zdemontujesz równie szybko co tekstylną (zwykle 4 śruby i już jest twoja). To musiałoby być wspawane by było trwałe.

Trwała - to chyba znaczy, po prostu zamontowana na swoim miejscu na stałe.

Co do odpowiedniej wytrzymałości. Auto raczej nie będzie transportować nic po za drobnymi rzeczami, wózkiem dziecięcym etc - zatem sądzę, że dobrze zamocowana, napięta krata tekstylna zdoła zatrzymać zawartość bagażnika przy hamowaniu, ew. zderzeniu - może więc spełnić kryterium odpowiedniej wytrzymałości.

Szczerze, szukałem krat stalowych, ale po prostu nie znalazłem, nie ma (do mojej furki). Wszędzie spotykałem tylko takie...



Znalazłem takie zapisy (aktualne??, być może, pojawia się data z r. 1999):

- Czy to prawda, że uległy zmianie przepisy dotyczące obowiązku wyposażenia pojazdu w kratkę oddzielającą pasażera od przestrzeni ładunkowej w samochodzie ciężarowo-osobowym?

- Tak, ustawodawca dokonał zmian w tym zakresie. Znajdują się one w Dzienniku Ustaw nr 23 z 2003 r. - Rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. W samochodach ciężarowych przestrzeń ładunkowa musi być oddzielona trwałą przegrodą odpowiedniej wytrzymałości (przyp. do grup samochodów ciężarowych zalicza się także samochody ciężarowo-osobowe).
Obowiązek ten dotyczy pojazdów zarejestrowanych pierwszy raz po 28.05.1999 r. Ponadto ustawodawca wyszczególnił wymagania, jakim powinna odpowiadać przegroda w samochodzie ciężarowym o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 2,5 tony. Po pierwsze powinna pełna na całym poprzecznym przekroju wnętrza pojazdu, co najmniej do wysokości oparć siedzeń znajdujących się przed nią.
Dopuszcza się, by odległość między elementami przegrody wynosiła nie więcej niż 100 mm w dowolnych wzajemnie prostopadłych kierunkach. Ponadto odległość od przegrody do ścian wewnętrznych bocznych oraz sufitu pojazdu nie powinna przekraczać 50 mm.

Przegroda powinna wytrzymać równomiernie przyłożone na całej powierzchni równoległe do osi pojazdu obciążenie, które odpowiada dwukrotnej masie ładunku przewidzianego do umieszczenia w przestrzeni ładunkowej.
marasneo
 
-#USER
 
Posty: 5
Dołączył(a): 12 maja 2014, 08:29
Lokalizacja: Poznań

Re: Kratka (przegroda "luku bagażowego") - czy dobra?

Postprzez BartekLodz » 13 maja 2014, 23:38

od 2011 jest wielki bajzel z tymi kratkami i nie tak łatwo się tego pozbyć
najlepiej będzie wyspawać nową kratkę albo przerobić z innego auta
BartekLodz
 
-#USER
 
Avatar użytkownika

Posty: 3433
Dołączył(a): 25 października 2006, 19:33
Lokalizacja: Łódź
Województwo: Łódzkie
Imie: Bartek
Auto: złOmega
Silnik: y32se
Pojemność: 3175
Telefon: 663231860

Re: Kratka (przegroda "luku bagażowego") - czy dobra?

Postprzez burza954 » 14 maja 2014, 10:20

A z ciekawości zadzwoń sobie na policję (informacje) i tam się ich zapytaj. Masz takie prawo się dowiedzieć, nie musisz mówić, że jeździsz takim autem, ale że po prostu masz zamiar kupić. I rozmowa może trwać nawet 1h aż się nie dowiesz dokładnie czegoś.
Miałem raz taki przypadek i nikt nic nie wiedział więc zadzwoniłem na komendę policji i tam wszystkiego się dowiedziałem. ;)
burza954
 
-#USER
 
Avatar użytkownika

Posty: 316
Dołączył(a): 28 sierpnia 2012, 18:08
Lokalizacja: Sosnowiec

Re: Kratka (przegroda "luku bagażowego") - czy dobra?

Postprzez marasneo » 14 maja 2014, 10:24

Tak pewnie będzie trzeba zrobić...
Pierwszy raz mam przypadek taki, że po prostu nie można odnaleźć żadnej informacji na dany temat - dziwna sytuacja ;)
marasneo
 
-#USER
 
Posty: 5
Dołączył(a): 12 maja 2014, 08:29
Lokalizacja: Poznań

Re: Kratka (przegroda "luku bagażowego") - czy dobra?

Postprzez papieju » 14 maja 2014, 13:01

Ja bym jednak zmienił na osobowe. Oc mniejsze, problemów z ITD nie będzie, kombinacji z kratkami. Mam tę materiałową i do "cywilnych" zastosowań jest OK, można załadować po pachy, przy psie też nieoceniona.
papieju
 
-#USER
 
Avatar użytkownika

Posty: 483
Dołączył(a): 16 marca 2011, 19:39
Lokalizacja: Włoszczowa

Re: Kratka (przegroda "luku bagażowego") - czy dobra?

Postprzez Piotr_Wu » 14 maja 2014, 22:09

marasneo,
Przepis, który zacytowałem jest jak najbardziej aktualny i obowiązujący.

A dla mnie przegroda trwała, to taka, której nie da się zdemontować w 3 minuty :) Wiadomo, że wszystko w jakiś sposób da się wyjąć. Twoja "kratka" materiałowa nie jest przegrodą trwałą, bo jest zaczepiana w miejsce w podsufitce. Jeden ruch ręką i już nie oddziela przestrzeni ładunkowej od reszty... no i pozostaje jeszcze kanapa, którą można położyć, znów jeden ruch ręką - w autach z kratą za kanapą jest blacha.

Poza tym nieprzypadkowo wszystkie auta z kratą mają je metalowe. Gdyby mogły być inne, to już przecież dawno ktoś wpadłby na ten pomysł :)

ps. Spotkałem się dodatkowo z ograniczaniem miejsca w aucie poprzez wstawienie na środku tylnej kanapy takiego wypełniacza, uniemożliwiającego siadanie w 3 osoby z tyłu.
Piotr_Wu
 
-#USER
 
Avatar użytkownika

Posty: 4904
Dołączył(a): 7 kwietnia 2007, 20:30
Lokalizacja: Łódź
Województwo: Łódzkie
Imie: Wu
Auto: Astra G, Cee'd ED
Silnik: x18xe1, D4FB
Pojemność: 1796, 1582

Powrót do Inne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość