Zaloguj    Zarejestruj
  • Autor
    Wiadomość

Kontrolna ładowania

Postprzez Robi06 » 31 maja 2016, 19:00

Witam.
Dzisiaj mój samochodzik bardzo mnie zdziwił. Mianowicie po przekręceniu stacyjki w pozycje I na komputerze pokładowym pojawiła się informacja "sprawdź układ ładowania" i zaświeciła się kontrolka ładowania. Po wyłączeniu stacyjki i ponownym uruchomieniu sytuacja się nie powtórzyła. Samochodem zrobiłem z 100km, parokrotnie odpalając i ta "przypadłość" pojawiła sie jeszcze 2 razy. Sprawdziłem ładowanie i jest w normie. Moze komuś przydarzyła się już taka usterka i wie gdzie szukać jej przyczyn???
Robi06
 
-#USER
 
Avatar użytkownika

Posty: 12
Dołączył(a): 3 maja 2016, 12:27
Województwo: Śląskie
Imie: Robert
Auto: Astra J
Silnik: A20DTH
Pojemność: 1998

Re: Kontrolna ładowania

Postprzez KaMYk » 31 maja 2016, 21:01

Ile lat ma aku? Może po prostu pada i elektronika to interpretuje jako błąd ładowania?

Poniżej opis układu ładowania w J:



System ładowania akumulatora w Astra J dość znacząco różni się od tradycyjnych układów opartych na stałonapięciowych regulatorach napięcia. Poniżej opis całego układu oraz trybów pracy.
Temat utworzyłem, ponieważ często się zdarza na forum, że są pytania i widać, że nawet pracownicy warsztatów nie do końca o tym wiedzą. Uważam, że temat jest na tyle istotny, że mógłby zostać podwieszony, o ile moderatorzy podzielą moją opinię :)

Opis i działanie układu ładowania (źródło TIS)

Przegląd systemu zarządzania mocą elektryczną

System zarządzania mocą elektryczną jest zaprojektowany, aby monitorować i kontrolować system ładowania oraz wysyłać wiadomości diagnostyczne w celu ostrzeżenia kierowcy o możliwych problemach z akumulatorem i alternatorem. System zarządzania mocą elektryczną wykorzystuje głównie zdolność istniejącego komputera pokładowego do zmaksymalizowania efektywności alternatora, zarządzania ładowaniem, przedłużania poziomu naładowania i żywotności akumulatora oraz zminimalizowania wpływu systemu na zużycie paliwa. System zarządzania mocą elektryczną realizuje 3 funkcje:

• Kontroluje napięcie i ocenia stan akumulatora.
• Podejmuje działania korygujące poprzez zwiększenie prędkości obrotowej biegu jałowego i regulację napięcia.
• Przeprowadza diagnostykę i powiadamia kierowcę.
Stan akumulatora można ocenić, gdy zapłon jest wyłączony oraz gdy jest włączony. Gdy zapłon jest wyłączony, stan naładowania akumulatora określa się przez pomiar napięcia w obwodzie otwartym. Stan naładowania jest funkcją określającą stężenie kwasu oraz opór akumulatora i jest szacowana na podstawie odczytu pomiaru napięcia jałowego w obwodzie otwartym dokonanego, gdy akumulator jest w stanie spoczynku od kilku godzin.

Stan naładowania może być używany jako narzędzie diagnostyczne informujące klienta albo przedstawiciela handlowego o stanie akumulatora. Podczas włączenia zapłonu, algorytm nieprzerwanie oznacza stan naładowania nastawionych amperogodzin, pojemność baterii, początkowe stan naładowania i temperaturę.

Podczas pracy stopień naładowania akumulatora jest wstępnie wyznaczany przez czujnik, który otrzymuje dane o stopniu naładowania akumulatora.

Ponadto funkcja zarządzania mocą elektryczną jest przeznaczona do realizacji sterowania napięciem regulowanym w celu poprawy stanu naładowania akumulatora, jego żywotności i oszczędności paliwa. Jest to uzyskiwane przez ustawienie ładowania na poziomie optymalnym, pozwalającym na ponowne naładowanie akumulatora bez skracania jego żywotności, dzięki znajomości stan naładowania akumulatora i temperatury.

Część Opis i działanie układu ładowania jest podzielona na 3 sekcje. Pierwszy rozdział opisuje element składowe układu ładowania i ich integrację w zarządzanie mocą elektryczną. Drugi rozdział opisuje działanie układu ładowania. Trzecia sekcja opisuje funkcjonowanie tablicy rozdzielczej wskaźnika ładowania, komunikaty centrum informowania kierowcy i funkcjonowanie woltomierza.

Części składowe układu ładowania

Alternator

Alternator jest częścią podlegającą naprawom serwisowym. Jeśli zdiagnozowane zostało uszkodzenie alternatora, podlega on wymianie jako zespół. Alternator napędzany jest paskiem napędowym silnika. Obroty wirnika indukują prąd przemienny (AC) w uzwojeniu stojana. Napięcie prądu przemiennego (AC) jest przesyłane przez szereg diod do prostowania. Napięcie to jest następnie przetwarzane w napięcie prądu stałego używane w obwodach elektrycznych pojazdu i ładowania akumulatora. Regulator napięcia zintegrowany z alternatorem kontroluje prąd wyjściowy z alternatora. Nie podlega naprawie. Regulator napięcia kontroluje ilość prądu dostarczanego przez wirnik. Jeśli wystąpi awaria obwodu sterującego pola alternatora, alternator przełączy się domyślnie na napięcie wyjściowe 13,8 V.

Moduł elektroniczny nadwozia (BCM)

Moduł elektroniczny nadwozia (BCM) jest urządzeniem podłączonym do GMLAN. Współdziała z modułem sterującym silnika (ECM) i zestawem wskaźników w tablicy rozdzielczej w eksploatacji zarządzania mocą elektryczną. BCM określa prąd wyjściowy alternatora i przesyła informacje do ECM do sprawdzania obwodu sygnału załączania alternatora. To pozwala nadzorować informacje dotyczące obwodu sygnału cyklu roboczego pola alternatora, wysyłanego z ECM w celu kontrolowania funkcjonowania alternatora. Kontroluje to funkcjonowanie czujnika naładowania akumulatora, układ napięcia dodatniego akumulatora, oraz szacunkową temperaturę akumulatora w celu określenia stanu naładowania akumulatora. BCM odpowiada za wzmocnienie biegu jałowego.

Czujnik natężenia prądu akumulatora

Czujnik naładowania akumulatora jest elementem podlegającym obsłudze serwisowej, połączonym z ujemnym biegunem akumulatora. Czujnik naładowania akumulatora jest 3-przewodowym czujnikiem hallotronowym. Czujnik naładowania akumulatora monitoruje poziom naładowania akumulatora. Przekazuje dane bezpośrednio do BCM. Generuje sygnał 5 V z modulowaną szerokością impulsu (PWM) 128 Hz z cyklem pracy 0-100%. Normalny cykl pracy zawiera się między 5-95%. 0-5% i 95-100% są przedziałami diagnostycznymi.

Moduł sterujący silnika (ECM)

Gdy silnik pracuje, sygnał załączenia alternatora jest przesyłany do alternatora z ECM, załączając regulator. Regulator napięcia alternatora kontroluje natężenie prądu wirnika, sterując w ten sposób wartością napięcia wyjściowego. Prąd wirnika jest proporcjonalny do szerokości impulsu elektrycznego dostarczanego przez regulator. Gdy silnik jest uruchamiany, regulator wykrywa obroty alternatora przez wykrywanie napięcia AC na stojanie poprzez przewód wewnętrzny. Gdy silnik już pracuje, regulator zmienia prąd pola poprzez sterowanie szerokości impulsu. Powoduje to regulowanie napięcia wyjściowego alternatora w celu prawidłowego ładowania akumulatora i działania instalacji elektrycznej. Zacisk obciążenia pola alternatora jest podłączony wewnętrznie do regulatora napięcia, a zewnętrznie do ECM. Gdy regulator napięcia wykrywa problem w układzie ładowania, to zwiera ten obwód, sygnalizując modułowi ECM występowanie problemu. ECM monitoruje obwód sygnału cyklu pracy pola alternatora i odbiera decyzje sterowania opierające się na informacjach pochodzących z BCM.

Zestaw wskaźników w tablicy rozdzielczej

Zespół wskaźników tablicy przyrządów zapewnia powiadamianie klienta w przypadku problemu w układzie ładowania. Są 2 wskaźniki, wskaźnik ładowania oraz centrum informowania kierowcy NAPRAWA SYSTEMU ŁADOWANIA AKUMULATORA, jeżeli jest na wyposażeniu.

Działanie układu ładowania

Celem działania układu ładowania jest zapewnienie prawidłowego ładowania akumulatora. Jest 6 trybów pracy, zawierających:

• Tryb odsiarczania akumulatora
• Tryb ładowania
• Tryb ekonomicznej jazdy
• Tryb reflektorów
• Tryb uruchamiania
• Tryb redukcji napięcia
Moduł sterujący silnika (ECM) kontroluje alternator poprzez obwód sygnału załączenia alternatora. ECM nadzoruje jakość pracy alternatora poprzez obwód sygnału cyklu pracy pola alternatora. Sygnał ten jest sygnałem z modulowaną szerokością impulsu (PWM) o częstotliwości 128 Hz z cyklem pracy 0-100 procent. Normalny cykl pracy zawiera się między 5-95%. 0-5% i 95-100% są przedziałami diagnostycznymi. Poniższa tabela przedstawia wartości cyklu pracy i napięcia wyjściowego alternatora

Wartości cyklu pracy

Napięcie wyjściowe alternatora

10% - 11 V

20% - 11,56 V

30% - 12,12 V

40% - 12,68 V

50% - 13,25 V

60% - 13,81 V

70% - 14,37 V

80% - 14,94 V

90% - 15,5 V

Alternator dostarcza do modułu ECM sygnał zwrotny wyjściowego napięcia alternatora przez obwód sygnału cyklu pracy alternatora. Niniejsza informacja jest przesyłana do modułu elektronicznego nadwozia (BCM). Ten sygnał jest sygnałem z modulowaną szerokością impulsu (PWM) o częstotliwości 128 Hz z cyklem pracy 0-100 procent. Normalny cykl pracy zawiera się między 5-99%. 0-5% i 100% są przedziałami diagnostycznymi.

Tryb odsiarczania akumulatora

BCM załączy ten tryb, kiedy przetworzone napięcie wyjściowe alternatora będzie niższe niż 13,2 V przez 45 min. Kiedy zaistnieje taka sytuacja, BCM załączy Tryb Ładowania na 2-3 min. Następnie BCM ustali włączenie kolejnego trybu na podstawie bieżącego użytkowania prądu.

Tryb ładowania

BCM załączy tryb ładowania zawsze, gdy wystąpią następujące warunki.

• Wycieraczki są włączone dłużej niż 3 s.
• GMLAN (żądanie trybu wzmocnienia napięcia sterującego klimatyzacji) jest prawdziwe według wskazań głowicy kontrolnej HVAC. Nawiew ustawiony na dużą prędkość, odszranianie tylnej szyby lub duża prędkość nawiewu HVAC mogą spowodować wejście BCM w tryb ładowania.
• Szacunkowa temperatura akumulatora jest niższa niż 0°C (32°F).
• Stopień naładowania akumulatora jest niższy niż 80%.
• Prędkość pojazdu jest wyższa niż 145 km/h (90 mph).
• Występuje błąd czujnika natężenia prądu.
• Napięcie w systemie zostało określone jako niższe niż 12,56 V
Kiedy spełniony jest którykolwiek z tych warunków, system ustali docelową wartość napięcia wyjściowego na napięcie ładowania 13,9-15,5 V, w zależności od stopnia naładowania akumulatora i szacunkowej wartości temperatury akumulatora.

Tryb ekonomicznej jazdy

BCM uruchomi tryb oszczędności paliwa, gdy szacunkowa temperatura akumulatora wynosi co najmniej 0°C (32°F), ale jest niższa lub równa 80°C (176°F), zmierzone natężenie prądu w akumulatorze wynosi od -8 do 15A, a stopień naładowania akumulatora jest nie mniejszy niż 80%. Jego docelowe napięcie wyjściowe alternatora to napięcie akumulatora przy otwartym obwodzie i może ono wynosić 12,5-13,1 V. BCM wyjdzie z tego trybu i wprowadzi Tryb Ładowania, gdy występuje dowolny z wyżej opisanych warunków.

Tryb reflektorów

BCM załączy tryb reflektorów zawsze, gdy reflektory są włączone (drogowe lub mijania). Napięcie będzie regulowane w zakresie między 13,9-14,5 V.

Tryb uruchamiania

Podczas zapłonu silnika BCM ustala docelowe napięcie wyjściowe na 14,5 V przez 30 s.

Tryb redukcji napięcia

BCM załączy tryb redukcji napięcia, gdy temperatura otoczenia wynosi powyżej 0°C (32°F). Natężenie prądu akumulatora jest niższe niż 1 A lub wyższe niż -7 A, zaś cykl pracy alternatora jest mniejszy niż 99%. Jego docelowe napięcie wyjściowe alternatora wynosi 12,9 V. BCM wyjdzie z tego trybu gdy tylko zostaną spełnione kryteria dla Trybu ładowania.

Działanie zestawu wskaźników w tablicy rozdzielczej

Działanie wskaźnika ładowania

Na tablicy rozdzielczej zostaje podświetlony wskaźnik ładowania i wyświetlony komunikat centrum informowania kierowcy (jeżeli jest na wyposażeniu), gdy zaistnieje któryś z poniższych warunków:

• Moduł sterujący silnika (ECM) wykrywa, że napięcie wyjściowe alternatora jest niższe niż 11 V lub wyższe niż 16 V. Zespół wskaźników tablicy rozdzielczej odbiera od ECM komunikat GMLAN żądający podświetlenia.
• Zespół wskaźników tablicy rozdzielczej określa, że napięcie układu jest niższe niż 11 V lub wyższe niż 16 V przez ponad 30 sekund. Zespół wskaźników tablicy rozdzielczej odbiera wiadomość GMLAN z modułu elektronicznego nadwozia (BCM) o problemie w zakresie napięcia układu.
• Zespół wskaźników tablicy rozdzielczej wykonuje test wyświetlaczy na początku każdego cyklu zapłonu. Wskaźnik jest podświetlony przez najwyżej 3 sekundy.
AKUMULATOR NIE JEST ŁADOWANY, NAPRAWIĆ UKŁAD ŁADOWANIA

BCM i ECM prześlą komunikat GMLAN do centrum informowania kierowcy o wyświetleniu komunikatu BRAK ŁADOWANIA AKUMULATORA NAPRAWA SYSTEMU ŁADOWANIA AKUMULATORA. Gdy DTC układu ładowania jest aktualnym kodem DTC, pojawia się żądanie WŁĄCZENIA komunikatu. Komunikat ten zostaje WYŁĄCZONY, gdy są spełnione warunki skasowania DTC.

OBSŁUGA SERWISOWA SYSTEMU ŁADOWANIA AKUMULATORA

BCM i ECM prześlą komunikat GMLAN do centrum informowania kierowcy o wyświetleniu komunikatu NAPRAWA SYSTEMU ŁADOWANIA AKUMULATORA. Gdy DTC układu ładowania jest aktualnym kodem DTC, pojawia się żądanie WŁĄCZENIA komunikatu. Komunikat ten zostaje WYŁĄCZONY, gdy są spełnione warunki skasowania DTC.

Edit 03-02-2016
______________________________________________________________________________________________________

dodaję schemat układu ładowania oraz opis błędu i opis diagnostyki z nim związanej

Obrazek

DTC P0625: Niskie napięcie obwodu sterującego zacisku F alternatora

Opis obwodu/układu

Moduł sterujący silnika (ECM) korzysta z obwodu sygnału cyklu pracy pola alternatora lub obwodu zacisku F do monitorowania cyklu pracy alternatora. Obwód sygnału cyklu pracy pola alternatora jest połączony z plusem uzwojenia wzbudzającego w alternatorze. Sterownik plusa z modulowaną szerokością impulsu (PWM) w regulatorze napięcia włącza i wyłącza uzwojenie wzbudzające. ECM wykorzystuje sygnał wejściowy o modulowanej szerokości impulsu do określenia obciążenia alternatora na silniku. Umożliwia to ECM regulację prędkości obrotowej biegu jałowego w celu kompensacji dużych obciążeń elektrycznych. ECM monitoruje stan obwodu sygnału cyklu pracy pola alternatora. Po ustawieniu kluczyka w położenie RUN przy wyłączonym silniku, ECM powinien wykrywać cykl pracy bliski 0 procent. Gdy silnik pracuje, cykl pracy powinien wynosić między 5-99 procent.

Warunki generowania DTC

• Prędkość pojazdu jest większa niż 8 km/h (5 mil/h).
• Prędkość obrotowa silnika jest mniejsza niż 3000 obr/min.
Warunki ustawień DTC

Moduł ECM wykrywa, że sygnał cyklu pracy pola jest mniejszy niż 5 procent przez okres 15 sekund.

Weryfikacja obwodu/układu

Zapłon włączony, silnik wyłączony, obserwować parametry sygnału zacisku F alternatora na testerze diagnostycznym. Odczyt powinien być niższy od 5%.
Silnik włączony, obserwować parametry sygnału zacisku F alternatora na testerze diagnostycznym. Odczyt powinien wynosić powyżej 5%.
Sprawdzanie obwodu/układu

Sprawdzić, czy próbnik podświetla się między zaciskiem 1 X1 obwodu wyjściowego B+ alternatora G13, a masą.
⇒ Jeśli próbnik nie podświetla się, sprawdzić, czy w obwodzie B+ nie ma zwarcia do masy lub przerwy/wysokiej rezystancji.
Gdy zapłon jest WYŁĄCZONY, odłączyć przyłącze wiązki przewodów X2 od alternatora G13.
Zapłon włączony, zweryfikować, czy parametr sygnału zacisku F alternatora na testerze diagnostycznym wynosi poniżej 5%.
⇒ Jeśli wartości jest wyższa niż podany zakres, sprawdzić zacisk 2 X2 obwodu sygnału pod kątem zwarcia do napięcia. Jeśli test obwodu jest prawidłowy, należy wymienić K20 ECM.
Zamontować przewód połączeniowy z bezpiecznikiem 3 A między zaciskiem 2 X2 obwodu sygnału, a B+. Sprawdzić testerem diagnostycznym, czy sygnał na zacisku GEN-F alternatora jest większy niż 95%.
⇒ Jeśli rezystancja jest niższa od podanego zakresu, należy sprawdzić obwód sygnału pod kątem przerwy/wysokiej rezystancji. Jeśli test obwodu jest prawidłowy, należy wymienić K20 ECM.
Jeśli wszystkie zbadane obwody są sprawne, sprawdzić lub wymienić alternator G13.
Ostatnio edytowano 31 maja 2016, 21:43 przez KaMYk, łącznie edytowano 1 raz
KaMYk
 
Przyjaciel
 
Avatar użytkownika

Posty: 1439
Dołączył(a): 21 marca 2015, 06:57
Lokalizacja: Płock
Województwo: Mazowieckie
Imie: Krzysztof
Numer klubowy: K056
Auto: Dodge Charger R/T
Silnik: 345 V8 HEMI
Pojemność: 5,7
Telefon: 691999765

Re: Kontrolna ładowania

Postprzez Robi06 » 31 maja 2016, 21:37

akumulator ma 4 lata i 160tys przebiegu, ale "kręci" jeszcze bardzo dobrze nawet jak auto postoi tydzień. Musiałbym może podjechać do ASO żeby podłączyli komputer i sprawdzili, bo zwykły mechanik może nie mieć takiego sprzętu.
Robi06
 
-#USER
 
Avatar użytkownika

Posty: 12
Dołączył(a): 3 maja 2016, 12:27
Województwo: Śląskie
Imie: Robert
Auto: Astra J
Silnik: A20DTH
Pojemność: 1998

Re: Kontrolna ładowania

Postprzez KaMYk » 31 maja 2016, 21:46

Dokonaj pomiaru napięcia w czasie pojawienia się komunikatu.
Elektronika w tych autach jest czuła i wrażliwa na nawet najmniejsze niedomaganie aku.
Nie raz już czytałem zwłaszcza na forum insigni o różnych przypadkach i kończyło się zmiana aku.

Oczywiście kontrola w ASO na pewno jest wskazana.
KaMYk
 
Przyjaciel
 
Avatar użytkownika

Posty: 1439
Dołączył(a): 21 marca 2015, 06:57
Lokalizacja: Płock
Województwo: Mazowieckie
Imie: Krzysztof
Numer klubowy: K056
Auto: Dodge Charger R/T
Silnik: 345 V8 HEMI
Pojemność: 5,7
Telefon: 691999765

Re: Kontrolna ładowania

Postprzez Robi06 » 31 maja 2016, 21:55

Dzieki Kmy za pochylenie sie nad watkiem i duzo informacji. W sobote podjade do opla.
Robi06
 
-#USER
 
Avatar użytkownika

Posty: 12
Dołączył(a): 3 maja 2016, 12:27
Województwo: Śląskie
Imie: Robert
Auto: Astra J
Silnik: A20DTH
Pojemność: 1998

Re: Kontrolna ładowania

Postprzez Luis » 31 maja 2016, 22:06

kmy, Twój post wydzieliłem jako temat w manualach Astra J. Na pewno wiedza przyda się dla potomnych ;)
Luis
 
Klubowicz
 
Avatar użytkownika

Posty: 3584
Dołączył(a): 3 maja 2010, 09:48
Lokalizacja: Stawiski
Województwo: Podlaskie
Imie: Łukasz
Numer klubowy: K030
Auto: Astra F
Silnik: c16nz
Pojemność: 1598 cm3
Telefon: 509788227

Powrót do Elektryka/Elektronika

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

cron