Zaloguj    Zarejestruj
  • Autor
    Wiadomość

przegub wewnętrzny - wymiana osłony, skrzynia automatyczna

Postprzez KaMYk » 7 czerwca 2017, 07:30

Ostatnio spotkała mnie niemiła niespodzianka w postacie pękniętej osłony przegubu z lewej strony. Ponieważ 1,5 roku temu robiłem prawą stronę, to niestety wiedziałem, jakie koszty mnie czekają. Wówczas nie znalazłem zamiennika osłon, zatem musiałem kupić w ASO, a to koszt 330 zł ze smarem, po rabatach. Do tego robocizna. Ponieważ to lewa strona, to dodatkowo przegub wchodzi bezpośrednio w skrzynię biegów, czyli wymiana oleju, tego co zleci i obsługa regulacji ilości oleju w skrzyni. czyli na dzień dobry jakieś 700 do 800 zł.
Zacząłem jednak szukać zamiennika. W trakcie oględzin przegubu i osłony, zauważyłem, ze osłona ma symbole firmy GKN, to znany w świecie producent przegubów, osłon i innych elementów. udało mi się znaleźć zamiennik firmy GKN pod marka LÖBRO nr katalogowy 305873 :)

Cena zamiennika 130 zł. Zastanowiło mnie dlaczego w komplecie są dwie osłony, na wewnętrzny i zewnętrzny przegub? Otóż procedura naprawy przegubu, czyli wymiany tej osłony na przegubie wewnętrznym obejmuje demontaż przegubu zewnętrznego i zdjęcie osłony wewnętrznego poprzez ściągnięcie przez ośkę. Procedura wymiany w ASO nie zakłada, nawet nie dopuszcza demontażu przegubu wewnętrznego.
Poszukałem trochę w necie, jak taki przegub jest zbudowany no i nawet nowy, jak się kupuje, to w stanie rozebranych, do montażu, czyli trójnóg z łożyskami i obudowa. Zdjęcie poniżej nowego:
Obrazek

Zatem można zdemontować półoś wyciągając ośkę z trójnogiem z obudowy przegubu. Zaleta takiego rozwiązania, to możliwość pozostawienia obudowy przegubu w skrzyni biegów. Tym samym brak konieczności wymiany oleju :)

Teraz kilka zdjęć, aby zobrazować zakres prac:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Osłona w ASO ma numer 13291741 1603000
alternatywne zestawy GKN: LÖBRO 305873, SPIDAN 25679 (obie marki grupy GKN)

Potrzebne klucze, no tu trochę jest: oczkowy wygięty 15, 18; nasadowy 22, 18, 15, 32; torx bodajże 35.
Zaciskarka do opasek, szlifierka, szczypce do pierścienie Siegiera, gumowy młotek.

Demontaż kolejno:
koło, klocki hamulcowe, zacisk hamulca z jarzmem (odłożyć na bok bez odłączania wężyka), tarcza hamulcowa, nakrętka półosi, łącznik stabilizatora od góry i odłożyć na bok.
Następnie musimy odkręcić śruby: sworznia wahacza na dole zwrotnicy, dwie śruby od amortyzatora przy zwrotnicy i odkładamy zwrotnicę z piastą na bok. Końcówka drążka kierowniczego może pozostać skręcona ze zwrotnicą, da się wypiąć zwrotnicę ze sworznia wahacza oraz wyjąć ośkę z piasty.

Jak to mamy zdemontowane, to jest już dostęp do półośki, warto tu podwiesić półośkę aby nie opadała. Teraz trzeba użyć szlifierki, aby przeciąć opaskę zaciskową na osłonie przegubu. Dostęp jest dobry, ale trzeba zachować ostrożność, aby czegoś nie przeciąć. Po usunięciu opaski ściągamy osłonę z przegubu i wyjmujemy półoś z trójnogiem z obudowy przegubu. Tu trzeba trochę pokręcić ośką, aby wszystkie 3 łożyska wyszły z obudowy.
Jak to mamy zrobione to teraz zostaje wszystko wyczyścić ze starego smaru, zdemontować pierścień zabezpieczający trójnóg, zdjąć go z ośki, wymienić osłonę.
Zaczynamy montaż: trójnóg z łożyskami montujemy na oś i zabezpieczamy pierścieniem. Tu dobrze jest zwrócić uwagę, aby trójnóg został zamontowany dokładnie tak, jak był. Ja znaczyłem położenie trójnogu względem ośki, a także położenie ośki względem obudowy przegubu. Zatem ostatecznie przegub został złożony dokłądnie tak, jak był. Nie wiem, czy ma to znaczenie, ale wolałem nie zmieniać położenia łożysk trójnogu w obudowie przegubu.

Następnie zaciskamy opaskę na osłonie po stronie półośki i wyciskamy jedną torebeczkę smaru do osłony przegubu.
Drugą torebeczkę smaru wyciskamy do obudowy przegubu. Razem zużywamy 160 g smaru. Jest w zakupionym zestawie GKN.

Składamy przegub :) Tu trzeba trochę pokombinować, aby weszły te 3 łożyska trójnogu do obudowy przegubu. Ostatecznie użyłem gumowego młotka i delikatnie postukałem w oś. W sumie mogę powiedzieć, że z lekkim oporem, ale dało się złożyć przegub bez problemów. Na koniec nasuwamy osłonę gumową na przegub i zaciskamy opaskę zabezpieczającą.

Następnie montujemy zwrotnicę z piastą, dokręcamy nakrętkę na półoś, montujemy hamulec i koło. Gotowe.

Poniżej link do całej fotorelacji:

https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing

Czas u mnie to 5 godzin, z przerwą na kolację. Koszt 130 zł, no i została osłona na przegub zewnętrzny, może się kiedyś przyda. Dodam jeszcze, że znalazłem opakowanie z ASO, zestawu osłon, które kupiłem na prawą stronę. To też był zestaw GKN, ale bez pierścieni zabezpieczających i smaru. W ASO smar trzeba dokupić oddzielnie :)
Natomiast same osłony są identyczne :)
KaMYk
 
Przyjaciel
 
Avatar użytkownika

Posty: 1435
Dołączył(a): 21 marca 2015, 05:57
Lokalizacja: Płock
Województwo: Mazowieckie
Imie: Krzysztof
Numer klubowy: K056
Auto: Dodge Charger R/T
Silnik: 345 V8 HEMI
Pojemność: 5,7
Telefon: 691999765

Powrót do Astra J

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość